شایداولین بار باشد که نام اسپرولینا را می‌شنوید و هیچ چیزی درمورد خواص شگفت انگیز آن ندانید؛ اما اسپیرولینا بی شک پدیده ای شگفت انگیز در زمینه سلامتی انسان و گنجینه ای از خواص می‌باشد. ارزش‌غذایی اسپرولینا آن چنان کارشناسان را مجذوب نموده است که به آن نام‌ سوپر فود را داده اند، به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل متحد سفارش کرده اند که این جلبک به صورت مکمل وارد برنامه غذایی شود. جالب اینکه نه تنها در صنایع غذایی بلکه در شاخه های مختلف صنایع دارویی، دامپروری و کشاورزی نیز کاربرد فراوان یافته است.

اسپرولینا چیست؟

اسپرولینا نوعی جلبک سبز تیره رنگ آبی و حلزونی شکل است که سرشار از مواد مغذی از جمله پروتئین، ویتامین‌های گروه BوE و بتاکاروتن است. این جلبک معمولاً به عنوان منبع پروتئین گیاهخواران مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا میزان پروتئین‌های قابل هضم اسپرولینا بیشتر از پروتئین موجود در گوشت گاو تخمین زده شده است. علاوه بر این جلبک اسپرولینا غنی از آنتی اکسیدان‌ها، موادمعدنی و کلروفیل است که می‌تواند به کاهش وزن، افزایش انرژی و تحریک سیستم ایمنی بدن کمک کرده و با عفونت های ویروسی نیز مبارزه کند.

ناسا جلبک اسپرولینا را بخاطر خواص بینظیرش در برنامه‌ی غذایی فضانوردان وارد کرده است تا در طول دوره‌ی مأموریت‌های فضایی مصرف کنند. این جلبک همچنین توسط ورزشکاران در طول مسابقات ورزشی مصرف می‌شود. چون باعث افزایش کارایی آن‌ها شده و به احیا و تقویت بدن آنها در کوتاه مدت کمک می‌کند.

این جلبک به شکل قرص و پودر در بازار وجود دارد و از آن در تهیه انواع ماسک ها و کرم‌های زیبایی و همچنین در پخت انواع پولکی، شیرینی و نان رژیمی نیز اسفاده می‌کنند. اسپرولینا حساسیت‌های بالای نسبت به دما، نور و دیگر شرایط محیطی دارد همچنین بخاطر دانش فنی خاص تولید آن تنها تعداد محدودی از کشورها موفق به کشت و تکثیر آن شده اند.

 

فواید اسپرولینا:

  • کاهش وزن

فیبر موجود در اسپرولینا باعث کاهش اشتها شده، درنتیجه روند کاهش وزن با سهولت بیشتری و بدون تحمل استرس و گرسنگی کشیدن سپری ‌می‌شود. همچنین این جلبک باعث افزایش سوخت و ساز و متابولیسم بدن و در نهایت افزایش سرعت کاهش وزن می‌شود.

جالب توجه است که جلبک اسپرولینا می‌تواند برای چاقی هم مناسب باشد. بدین صورت که اگر قبل از غذا مصرف شود باعث لاغری می‌شود و اگر بعد از غذا مصرف شود، باعث چاقی می‌شود.

  • رفع خستگی

برای رفع خستگی، کسالت، ضعف و … خیلی زود سراغ اسپرولینا بروید. به علت اینکه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن از جمله آهن، کلسیم و منیزیم است که از کمبود مواد مغذی در بدن جلوگیری می‌کند و سرعت جذب آنها را افزایش می‌دهد.

  • کمک به درمان ديابت

اسپرولینا با داشتن مواد مغذی بسیار زیاد از آسیب های عصیب در افراد دیابتی جلوگیری می‌کند و سطح قند خون بدن را بصورت چشمگیری کاهش می‌دهد.

 

  • تقویت پوست

اسپرولینا برای زیبایی و شفافیت پوست و مو، رشد و استحکام ناخن بسیار مفید است و همینطور چروک و سیاهی دور چشم را از بین می‌برد و از پوست در برابر رادیکالهای آزاد دفاع می‌کند. چشم را براق تر و سفیدی چشم را شفاف تر می‌کند.

تاثیرات اسپرولینا بر پوست:

  • ویتامینه قوی پوست و مؤثر در جمع شدن منافذ باز پوست
  • ضد لک و چین و چروک
  • مقابله با آکنه و جوش های قرمز
  • کلاژن ساز بسیار قوی
  • لیفتینگ قوی پوست و درمان پوست شل
  • خاصیت ضد عفونی و ضد باکتر یایی ترمیم پوست و کاهش چین و چروک
  • جوان سازی، لطافت و شاداب سازی پوست

 

  • کاهش علائم آلرژی

وقتی فرد به گرده، گرد و غبار یا حیوانات خانگی حساسیت داشته باشد، قسمت داخلی بینی‌اش ممکن است متورم شود که به این واکنش رینیت آلرژیک گفته می‌شود. برخی شواهد نشان می‌دهد که اسپیرولینا می‌تواند به بهبود علائم این بیماری کمک کند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که اسپیرولینا می‌تواند التهاب بینی را تسکین دهد، هیستامین را در بدن کاهش داده و در نتیجه علایم رینیت آلرژیک مانند آبریزش بینی،  عطسه، گرفتگی بینی، خارش و… را التیام بخشد.

 

  • جلوگیری از بیماری‌های قلبی

فشار خون و کلسترول بالا هر دو با بیماری قلبی مرتبط هستن. از آنجایی که اسپرولینا می‌تواند هر دو عامل خطر را کاهش دهد، می‌تواند از بیماری قلبی نیز جلوگیری کند.

بر اساس مطالعات، مکمل‌ اسپرولینا می‌تواند کلسترول بد خون ( LDL) که باعث بیماری های قلبی می‌شود را کاهش دهد.

  • کمک به درمان بیماری های میکروبی

مطالعات متعددی وجود دارند که نشان می‌دهند چگونه اسپیرولینا می‌تواند یک عامل ضدمیکروبی موثر باشد. هم چنین اسپیرولینا رشد باکتری های سالم را در روده افزایش می‌دهد که می‌تواند مانع رشد کاندیدا شود. ویژگی های تقویت ایمنی اش نیز می تواند به بدن کمک کند تا کاندیدا را حذف کند.

  • کمک به سم زدایی

در برخی نقاط دنیا، مردم در معرض خطر مسمومیت با آب های آلوده و دیگر منابع آلوده قرار دارند. اسپرولینا می‌تواند سمومی از قبیل: آرسنیک، فلورید، آهن، سرب و جیوه را دفع کند و بدن را پاکسازی کند.

  • ضد سرطان

اسپرولینا تولید آنتی بادی‌ها، پروتئین‌های مبارز با عفونت و سایر سلول‌های تقویت کننده ایمنی را افزایش می‌دهد و از سرطان جلوگیری می‌کند.

  • کاهش فشار خون

اسپرولینا بخاطر داشتن رنگدانه فیکو سیانین در خود دارای اثرات ضد فشار خون است.

 

عوارض جانبی احتمالی

گرچه اسپرولینا عوارض جانبی شدیدی به همرا ندارد اما مصرف آن ممکن است در بعضی موارد باعث سردرد، درد عضلانی، تعریق و بی‌خوابی شود.افرادی که به غذاهای دریایی، جلبک های دریایی و سایر سبزیجات دریایی حساسیت دارند، از مصرف اسپرولینا خودداری کنند. همچنین اگر به بیماری تیروئید، اختلال خود ایمنی، نقرس، سنگ کلیه، فنیل کت ونوریا مبتلا هستید یا باردار و شیرده هستید، ممکن است اسپرولینا برای شما مناسب نباشد بنابراین  قبل از مصرف باید با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه مصرف اسپرولینا

دوز مناسب برای افراد متناسب با عواملی از جمله سن، جنسیت و سابقه پزشکی ممکن است متفاوت باشد اما به طور معمول می‌توانید به مدت ۱ تا ۳ ماه و روزانه ۳تا ۵ گرم از این پودر را به همراه آب و یا با افزودن به نوشیدنی های مختلف مانند شربت سکنجبین مصرف کنید. سپس یک وقفه ۱۵ روزه تا یک ماهه در مصرف ایجاد کنید تا بدن استراحت کند

محصولات مرتبط

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری مشخص شده اند